800 tonn brobjelke lansert ved Langangen på E18
– Centimeter for centimeter har den kolossale bjelken blitt trukket ut over søylene den skal hvile på, forteller Finn Ljøsne i Nye Veier.
Den monumentale bjelken i Langgangsbroen ruver over Ønna
Den siste uken har prosjektet på E18 nådd en ny milepæl. 17 mars startet lanseringen av den 800 tonn tunge brobjelken som i disse dager skyves ut over søylene den til slutt skal hvile på.
Brobjelkene er blitt montert sammen ved Sundsåsen, og trekkes utover søylene ved hjelp av vinsjer. Samtidig er det bremser som holder igjen fra ås-siden for å holde kontroll på elementet.
Da lanseringen startet 17. januar var det over tyve spesialister til stede for å sikre trygg fremdrift, alle med hvert sitt spesialfelt. Fem dager senere har brobjelken med den røde nesen beveget seg langsomt centimeter for centimeter ut de totalt 148 meterne den skal reise i første omgang.
To ytterligere lanseringer venter
Brobjelken dekker nå rundt en tredjedel av brospennet, og to ytterligere deler skal lanseres med samme metode fra den samme åsen. Nå venter vi på at neste bjelke skal ankomme med skip fra Frankrike, før den sveises fast i bakkant av bjelken som nå hviler på søyler over Ønna.
Søylene, totalt fem stykker, står fordelt på tvers av Ønna som renner ut i Langangsfjorden. Søylene er blitt støpt i betong på stedet. Som man kan se på bildene er disse hule. Etter hvert vil det komme trapper på innsiden som forenkler fremtidig vedlikehold.
Når neste ledd er sveiset fast skyves bjelken videre. Når tre deler til slutt er blitt sveiset sammen vil 410 meter brospenn være dekket på den sørgående broen med veitrafikk i retning Kristiansand. Før veien åpner vil det også bygges en parallell bro i nordgående retning mot Oslo. Ny E18 Rugtvedt-Langangen er planlagt helt ferdigstilt i 2026.