- Byggherre: Entra ASA
- Periode: 2020-2025
- Størrelse: Byggetrinn 2 (20 000 m2) + trinn 3 (15 500 m2)
- Oppdragstype: Prosjektledelse konsept-, skisse og forprosjekt, prosjektlederteam utførelse
- Enterprisetype: Totalenterprise
- Prosjektets art: Nybygg
- Oppdragsansvarlig: Entra / Jørgen S. Mathiesen
- Referanse: Niels H. Bech
Tomten, som ligger sentralt i Trondheim, ble regulert i 2015 med utgangspunkt i tre frittstående byggetrinn med en total utnyttelse på 37 000 m2 BRA over bakkeplan.
Eiendommen er i skjæringen mellom by og natur. Mot øst og nord har prosjektet urbane omgivelser med NTNU, Teknobyen og St. Olavs hospital som naboer. Mot vest grenser tomten til et frodig grøntdrag som følger Nidelva gjennom byen.
Prosjektet er Entras største utviklingsprosjekt i Trondheim. Kontor- og næringsarealene vil utgjøre mer enn 48 000 kvm. Første byggetrinn på 11 700 m2 ble ferdigstilt i 2020. Byggetrinn 2 på 20 000 m2 ferdigstilles 2023, hvor de første leietakerne allerede har flyttet inn.
Det tredje og siste byggetrinnet på 15 500 kvm ble igangsatt første halvår i 2023 og er forventet ferdigstilt og klar for innflytting i løpet av 2025. Her blir NRK både medeier og leietaker i en vesentlig andel av bygget.
Miljø og bærekraft
Alle byggetrinnene leveres med Energiklasse A og det stilles strenge krav til reduksjon i klimagassutslipp. Byggetrinn 2 og 3 sertifiseres BREEAM-NOR Excellent samt planlegges for å oppfylle EU-taksonomien.
Unike utfordringer
Utover relativt tradisjonelle utfordringer relatert til næringsbygg har tomtens naboer bestående av fylkesvei, jernbane og Nidelven gitt noen tilleggsutfordringer. Dette har resultert i flere større infrastrukturprosjekter med omlegging av utvendig VA, fjernvarme og høyspent. I tillegg har det vært nødvendig å krysse både jernbanen og fylkesvei med flere av føringene, hvilket har medført tett dialog med interessenter som BaneNOR. Det ble også utført styrt boring av to Ø900 overvanns- og flomledninger med utløp i Nidelven med tilhørende dispensasjoner og tillatelser fra offentlige myndigheter. Til sist har det blitt nødvendig å etablere ny jernbaneundergang.
Illustrasjoner: Entra AS